Bundpriser vest for Storebælt lørdag omkring kl 13. Kl 13 er prisen også lavest øst for Storebælt, men ikke det, der ligner en god pris. Flaskehalsen på Storebælt kan også drille søndag, men jeg ville vente med at bruge strøm til søndag eftermiddag hvis jeg boede i øst. Næste uges hverdage ser ikke overvældende ud med ok middagspriser og halvhøje aftenpriser. Vi begynder at se morgenspidser også, så der er forandring i elmarkedet.
Pressemeddelelse:
Vestdanmark producerede mere solenergi end strømforbruget – historisk milepæl nået !
For første gang nogensinde overgik produktionen fra solceller elforbruget i Vestdanmark. Det skete den 11. juli mellem klokken 14 og 15, viser tal fra Energinet.
“Det er en milepæl for dansk solenergi,” siger Henrik Møller Jørgensen, rådgiver i tjenesten Grønnere elforbrug, der hjælper forbrugere med at forstå og udnytte elmarkedets grønne muligheder.
“Vi har længe set kraftig vækst i solcellekapacitet syd for grænsen, men nu kan vi også være stolte af udviklingen herhjemme. Siden 2022 er spidslastkapaciteten fra solceller i Vest-Danmark steget fra omkring 1,2 gigawatt til mere end det dobbelte i år.”
Samtidig er strømforbruget ikke vokset i samme tempo, hvilket har fået markante konsekvenser for elpriserne midt på dagen.
“Elpriserne styres af udbud og efterspørgsel. Når udbuddet af solenergi overstiger efterspørgslen, som vi ser det i dagtimerne om sommeren, så falder prisen. Det er godt nyt for både klimaet og elregningen,” forklarer Henrik Møller Jørgensen.
Østdanmark halter efter
Mens Vestdanmark nu kan bryste sig af at være midt i en grøn solskinsrevolution, er billedet anderledes øst for Storebælt. Her lyder rekorden på 52 % af elforbruget dækket af solceller – sat den 12. maj 2024 mellem kl. 15 og 16.
“En del af forklaringen kan være, at landbrugsjord og nettilslutning i Østdanmark generelt er dyrere. Det gør det sværere at finde plads til store solcelleanlæg,” lyder det fra Henrik Møller Jørgensen.
Østdanmark kan følge trop, men de store investeringer i solceller i andre lande gør, at investeringen er mere usikker nu, det profiterer vi af via det fælles elmarked. Den danske energiforsyning bevæger sig i hastigt tempo mod en grønnere og mere selvforsynende fremtid – drevet af solen.
MVH
Henrik
Elfluencer
Tak til Palle Jensen for tippet

Nogle andre dage hvor der er negative priser ville det vel også ske?
Men der er vel ikke nogen oplysninger om hvem der frivilligt skære ned på VE.
Iirc. så kan man godt se dem der bliver betalt for at slukke et eller andet sted, men ikke dem der ikke vil sælge til negative priser.
Korrekt, går man ind på EMD’s kurve og fravælger andre produktionsformer end sol i grafen, er det visuelt tydeligt hvordan der lukkes ned for solkraftværker, når der starter en time med endnu lavere spotpris. Derfor har det længe været klart, at det var muligt, at vestdansk solkraft har været i stand til at forsyne vestdanmark under optimale betingelser. Men der gik lang tid, før der kom en dag med en vis spotpris i de timer, så solkraftværkerne fik lov til at vise hvad de kan.
https://www.emd.dk/el/
Lidt ligesom hvis en fodboldklub køber en masse gode spillere, så kan der stadig godt gå et stykke tid før de rent faktisk scorer et mål eller vinder en kamp, for der er meget som spiller ind på fodboldresultater. Men hver milepæl tæller, når man har ambitioner om at vinde mesterskabet.