I morgen igen har vi laveste priser midt på dagen, om end der er et stykke ned til bunden. Næste minimum er nok søndag eftermiddag, men prognoserne ligger hver dag på kanten til det gode. Der er ikke udsigt til gode nattepriser foreløbig.
Vi kommer til at skrive mere om gaspriserne. Det er gaspriserne, der sætter elprisen på aftenspidsen. For to uger siden lå vi omkring 200 øre/kWh, i dag er vi oppe i 274 øre/kWh. Det er gasprisen, der er over 63€/mWh. I de gode gamle dage med lave elpriser for ti år siden var gasprisen 20€/MWh.
Mønsteret med lave eftermiddagspriser kommer til at bide sig fast stort set herfra til september.
DEL GERNE !
Når elpriserne falder midt på dagen kalder man det en ‘duck-curve’, altså en andekurve, fordi forløbet i kurven ligner en and..
Dagens illustration er mit forsøgt på at sætte et ord på elpriser, der dag efter dag presses i bund af kinesiske solceller: Kinesiske dragepriser!🐉
“Prognosen for den kommende uge er kinesiske dragepriser”, det lyder som noget man kan huske og genkende.
Tak til @Katarnos for den fantastiske illustration, der er produceret i Danmark. Ingen drager har taget skade i forbindelse med udarbejdelsen af dagens opslag.
MVH
Henrik
Elfluencer
