Skip to content
Menu
Grønnere Elforbrug Grønnere Elforbrug
  • Forside
  • Statistikker på elpriser
  • Om Grønnere Elforbrug
  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Grønnere elforbrugs kunstige intelligens
  • Elpriser og elprisprognose for de kommende dage
Grønnere Elforbrug Grønnere Elforbrug

Fjernvarme: Europas skjulte elektrificeringsmotor?

af Thomas Gade om 14. maj 202614. maj 2026

— Elprisen er lavest i lørdagens dagtimer, men fredag&søndag middag er også lidt lav. Næste uge får almindelige elpriser —

Forleden så vi hvordan et diagram hvor Europas Electrificerings-Alliance (inklusive Storbritannien) opdelte energiforbrugende aktiviteter efter hvor nemme eller svære de er at elektrificere kommercielt.

Det er et meget stort og komplekst emne, så det kræver grove forenklinger at reducere det til et diagram.

En af de ting der forsvinder i forenklingen, er fjernvarme (indirekte opvarmning), som jo er særligt udbredt i Danmark. Diagrammet viser “family homes” og “commercial buildings”, men mon ikke der menes direkte opvarmning, altså hvor hver bygning har sin egen varmeforsyning.

Fjernvarme findes i mange store byer i Europa og andre steder, men udbredelsen er dyr og langsom, uanset hvor dens energi kommer fra. Måske derfor den ikke optræder selvstændigt i oversigten. Bekosteligt brændsel bruges i faldende grad, men er stadig nødvendigt i de fleste fjernvarmenet, også selvom strøm er billig i en stigende del af tiden.

“Heat Roadmap Europe” vurderer at omkring halvdelen af Europas bygningsvarme kan komme via fjernvarme i 2050.

Dansk fjernvarme har i mange år bygget først elpatroner (store elkedler) og senere store varmepumper, på adskillige megawatt. De høster strøm fra elnettet, mest når strømmen er ekstra billig, og lagrer varmen i den store termoflaske hos fjernvarmecentralen.

Den varmelagring er en væsentlig forskel i forhold til husvarmepumper som kun kan lagre et par timer inden temperaturen bliver for skæv, medmindre husejeren investerer i et særligt varmelager – eller et elbatteri. Lagringen betyder meget for hvilke billige timer systemet kan skaffe varme uden at brænde dyrt brændsel af, og den besparelse er afgørende for at det kan betale sig at elektrificere varmen.

I fjernvarmen i 2025 brugte elkedler 2 TWh og varmepumper brugte 1,5 TWh. Til sammenligning brugte elbiler 1,9 TWh. Det er 3 grupper som allerede har god stor elektrificering, og hver af grupperne forventes at blive fordoblet eller 3-doblet i 2050. De billigste fjernvarmenet laver selv strømmen næsten uden gas, f.eks Hvide Sande.

Europa-artiklen nævner Færger, og her er Norge og Danmark frontløbere. Danmark tager et stort spring omkring 2030 når de 3 Kattegat-elfærger kommer i drift og bruger 0,6 TWh/år (Regentparret så en udgave i Tasmanien fornylig).

Der er mange andre fagområder i Electrificerings-diagrammet og i AF25 – hvilke synes du er mest interessante?

Mvh

Grønnere elforbrug

Elfluencere

Links:

The Electrification Staircase https://electrification-alliance.eu/the-electrification-staircase-is-out/ , beskrevet på https://elforbrug.nu/%f0%9f%94%8calt-skal-ikke-elektrificeres-paa-en-gang/ .

Heat Roadmap Europe https://danskfjernvarme.dk/viden-vaerktoejer/udgivelser/fjernvarme-energisystemets-rygrad .

Analyseforudsætning til Energinet 2025 (AF25) https://ens.dk/analyser-og-statistik/analyseforudsaetninger-til-energinet .

Fjernvarmens elkedler, varmepumper og varmelagre https://elforbrug.nu/sommerserie-om-p2x-halvkogt-vand-og-pumpet-brus/ .

10% af tiden er der spotpriser ved nul kr https://github.com/lennarthede/elstatistik/blob/main/Bundpriser_Vestdanmark(DK1).png (Histogram – alle priser).

TWh = tera-watt-time, altså tusind milliarder watt-timer eller en milliard kWh.

Category: Elpriser
Tags: ikke klar

Indlægsnavigation

⚡️ **Strøm til bundpris i morgen!** ⚡️
Solceller lever ikke evigt

Related Posts

Er det snart weekend?

marts 2, 2022
Read More

Ampære er elmarkedets svar på Netflix. Del 2/8

juni 8, 2022
Read More

En vinge gør ingen svale

april 28, 2026
Read More

1 kommentar til “Fjernvarme: Europas skjulte elektrificeringsmotor?”

  1. Palle siger:
    14. maj 2026 kl. 21:13

    Jeg synes at varmepumpeteknologien er den mest interessante. Der er så mange muligheder for at udvide anvendelsen af den eksisterende teknologi, fx at de sidder i elbiler nu. Kommer de fx til at erstatte varmeblæsere i byggebranchen? Terassevarmere?
    Derudover er der sikkert fortsat potentiale for at forfine teknologien, så man opnår en højere COP.
    Og så er det spændende, hvor høj en temperatur, man med tiden kan skabe effektivt. Mens vi gravede et gasrør til sukkerproduktion på Lolland, fik den belgiske sukkerproducent Tiense Suiker installeret en varmepumpe til sukkerproduktion, som leverer 139 grader varm damp.
    https://www.gea.com/en/news/trade-press/2025/high-temperature-heat-pump-for-suedzucker/
    Og Arla har installeret en varmepumpe til produktion af mælkepulver, som leverer 120 grader.
    https://www.arla.dk/om-arla/nyheder/2025/pressrelease/arla-foods-opnaar-gennembrud-for-varmepumper-i-arbejdet-med-at-reducere-udledninger-i-forsyningskaeden-3409394/
    Mon der er en grænse for hvor højt en varmepumpe effektivt kan få temperaturen op. Næste mål kan fx være Ovne i produktionskøkkener.

    Derudover ser jeg også robotteknologi og droneteknologi som noget med store perspektiver for at erstatte fossildrevne maskiner med eldrevne. For eksempel talte jeg med en landmand med en stor bedrift, som mente at de i stor stil kommer til at erstatte landbrugsmaskiner. Personligt tror jeg også på, at de kommer til at gøre deres indtog på byggepladser.

    Besvar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste opslag

  • Ampere er elmarkedets svar på Netflix. Del 2/8
  • ⚡️ **Strøm til bundpris i morgen lørdag!** ⚡️
  • Ampære ⚡️💡🔅
  • Prognose, onsdag
  • Europa er åben for elbilen

Seneste kommentarer

  1. Palle på Ampere er elmarkedets svar på Netflix. Del 2/8
  2. Sprognævn på Ampære ⚡️💡🔅
  3. Tim Tyron på Til solcellefolket
  4. Palle på Tusind kroner per kilo
  5. Palle på Hvad synes du, der bliver talt ALT for lidt om?

Arkiv

  • juni 2026
  • maj 2026
  • april 2026
  • marts 2026
  • februar 2026
  • januar 2026
  • december 2025
  • november 2025
  • oktober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juli 2025
  • juni 2025
  • maj 2025
  • april 2025
  • marts 2025
  • februar 2025
  • januar 2025
  • december 2024
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juli 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • marts 2024
  • februar 2024
  • januar 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • maj 2023
  • april 2023
  • marts 2023
  • februar 2023
  • januar 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • marts 2022

Kategorier

  • Adfærd
  • apps
  • Batterier
  • Beredskab
  • Brint
  • CO2
  • Elbiler
  • elforbrug
  • Elhandlere
  • Elmarked
  • Elpriser
  • elprisprognose
  • Energibesparelser
  • Fjernvarme
  • Fundamentaler
  • Gas
  • Grønnere_elforbrug
  • Norge
  • P2X
  • regulering
  • sociale medier
  • Solceller
  • Stikledninger
  • Store udland
  • Strømbesparelser
  • Styring
  • tariffer
  • Tyskland
©2026 Grønnere Elforbrug | WordPress Theme by Superb WordPress Themes