⚡️ Rimelige elpriser fortsætter nat og frokost til hen i næste uge, der er ikke høje eller lave elpriser at se. Prognoserne er mere enige om frokost-soldyk. Aften-toppene er lavere.⚡️
Jeg skriver et ugentligt opslag om de elastikker, der trækker elpriserne op, og trækker dem ned. Det skulle helst være nemt at få overblikket allerede i overskriften: Bliver strømmen dyrere eller billigere i 2026? Foreløbig vises landsgennemsnit.
Opslaget handler om langsigtede middelpriser, men der er ofte rigtigt gode priser nede omkring nullet, og det er dem, som Grønnere elforbrug dagligt forudsiger.
Elpriserne bestemmes af udbud og efterspørgsel.
Forbruget er lavest i weekenden, det trækker priserne ned. Kulden er stadig over os, det trækker elforbruget op, men vejret bliver dog varmere, især længere sydpå i Europa.
Toppen af elpriserne bestemmes af gaspriserne. Hvis vi render ind i en vindstille dag med meget lidt sol, vil de rå elpriser toppe omkring 207 øre/kWh. Elprisen på gas er mit erfaringstal fra mange års data i elmarkedet.
Gasmarkedets kommentar er, at trods lave gaslagre i Europa og mulig konflikt ved Iran, så ventes gasprisen at holde sig moderat, da foråret er stærkt på vej med højere temperaturer og mere solkraft, så gasforbruget falder. Store LNG-leveringer er på vej i Marts.
Fremtidspriser Vest for Storebælt :
- MAR-26 er uændret på 59 øre/kWh.
- APR-26 er faldet med 1 øre/kWh til 53 øre/kWh.
- Kvartal 2-26 er steget med 1 øre/kWh til 51 øre/kWh.
- Kvartal 3-26 er steget med 1 øre/kWh til 56 øre/kWh.
- Kvartal 4-26 er uændret på 62 øre/kWh.
- 2027 er uændret på 55 øre/kWh.
- 2028 er faldet med 1 øre/kWh til 51 øre/kWh.
Fremtidspriser Øst for Storebælt :
- MAR-26 er steget med 1 øre/kWh til 65 øre/kWh.
- APR-26 er steget med 1 øre/kWh til 58 øre/kWh.
- Kvartal 2-26 er steget med 2 øre/kWh til 53 øre/kWh.
- Kvartal 3-26 er uændret på 57 øre/kWh.
- Kvartal 4-26 er uændret på 63 øre/kWh.
- 2027 er steget med 1 øre/kWh til 57 øre/kWh.
- 2028 er faldet med 1 øre/kWh til 53 øre/kWh.
Priserne for fremtiden er flade gennemsnit, de er altid højere i første og sidste kvartal (vinter), og man kan som forbruger sænke sin elpris ved at flytte elforbruget, altså følge Grønnere elforbrug.
Desværre kender jeg ikke til en mulighed for at undgå de omkring 50 øre/kWh i statsafgifter og el-transport, som de fleste almindelige private skal betale.
Med automatiske hilsner
Henrik Robot
Automatisk Elfluencer
