⚡️ Bundpriser igen torsdag kl 09-17. Næste gode nattepriser er natten til søndag, vi får fantastiske priser i weekendens blæst.⚡️
—
Der begynder at komme data ind fra Spanien.
For det første ser det ud til, at elnettet havde svært ved at holde frekvensen i Spanien, der var nogle femsekunders svingninger fra omkring 50,9 til 50,1 Hz, men det var ti minutter før hændelsen.
Dertil ser det ud til at man tabte to værker med 1,5 sekunds afstand, 3,5 sekunder før udfaldet. Det passer med det mønster jeg skrev om i forgårs.
Sjovt nok var der over 3 GW kernekraft, der kørte før udfaldet, det var ikke kommet tilbage onsdag morgen, halvandet døgn efter at nettet var reetableret. Onsdag kl 13 er lidt af kernekraften kørt langsomt op.
Spanien kører hovedsageligt på sol, vind og vand igen tirsdag og onsdag, og noget gas. De fleste af solparkerne kører igen, men ikke alle.
Jeg mangler at få en læsbar frekvensmåling for området, mine kilder siger at nettet kollapsede ved 49,2 Hz, men det vender jeg tilbage til i morgen.
Jeg ser ret mange skråsikre holdninger om hvad der skete i Spanien. Det her er en god periode at spotte charlataner : Jo sikrere de fører sig frem, jo mindre ved de!
—
Jeg skriver et ugentligt opslag om de elastikker, der trækker i elpriserne.
Opslaget handler om langsigtede middelpriser, men der er ofte rigtigt gode priser nede omkring nullet, og det er dem, som Grønnere elforbrug dagligt forudsiger. Foråret er over os, så der er mange gode muligheder for eftermiddage med bundpriser når solen rammer større dele af Europa. Det bliver kun vildere herfra til slut august.
Elpriserne bestemmes af udbud og efterspørgsel.
Forbruget er lavest i weekenden, det trækker priserne ned. Kulden slipper Europa, så forbruget falder, hvilket trækker priserne generelt ned.
Toppen af elpriserne bestemmes af gaspriserne, som er faldet en del. Hvis vi render ind i en vindstille dag med meget lidt sol, vil de rå elpriser toppe omkring 208 øre/kWh, i sidste uge var prisen 210 øre/kWh. Elprisen på gas er ikke den officielle ‘clean spark’-pris, men mit erfaringstal fra mange års data i elmarkedet.
I forhold til sidste uge er priserne og ændringerne som følger:
Fremtidspriser Vest for Storebælt :
- MAY-25 er faldet med 2 øre/kWh til 46 øre/kWh.
- JUN-25 er faldet med 2 øre/kWh til 48 øre/kWh.
- Kvartal 3-25 er faldet med 2 øre/kWh til 53 øre/kWh.
- Kvartal 4-25 er faldet med 1 øre/kWh til 55 øre/kWh.
- Kvartal 1-26 er faldet med 1 øre/kWh til 57 øre/kWh.
- 2026 er faldet med 1 øre/kWh til 53 øre/kWh.
- 2027 er steget med 1 øre/kWh til 51 øre/kWh.
Fremtidspriser Øst for Storebælt :
- MAY-25 er faldet med 1 øre/kWh til 47 øre/kWh.
- JUN-25 er faldet med 2 øre/kWh til 50 øre/kWh.
- Kvartal 3-25 er faldet med 1 øre/kWh til 53 øre/kWh.
- Kvartal 4-25 er faldet med 2 øre/kWh til 55 øre/kWh.
- Kvartal 1-26 er faldet med 1 øre/kWh til 57 øre/kWh.
- 2026 er faldet med 1 øre/kWh til 53 øre/kWh.
- 2027 er steget med 1 øre/kWh til 51 øre/kWh.
Priserne for fremtiden er flade gennemsnit, de er altid højere i første og sidste kvartal (vinter), og man kan som forbruger sænke sin elpris ved at flytte elforbruget, altså følge Grønnere elforbrug.
Baggrunden for ‘fremtidspriserne’ er kontrakter i det finansielle marked. Elproducenter og forbrugere mødes i et marked og ‘handler’ med strøm. En producent ‘sælger’ en fast mængde strøm i hver time i eksempelvis 2027. Når året er gået bliver forskellen mellem prisen i kontrakten og gennemsnitsprisen for året så betalt mellem producent og forbruger. Det er en rigtig fin mekanisme, men den kræver en stærk bank. Det havde de danske elhandlere i 2022, blandt andet derfor var der likviditet i markedet, og det tjente de kassen på.
Desværre kender jeg ikke til en mulighed for at undgå de omkring 150 øre/kWh i statsafgifter og el-transport, som de fleste almindelige private skal betale. Elbillister kan hente omkring 90 øre på ladestrømmen, hvis altså de ikke samtidigt ejer solceller. Man skulle jo nødigt blive for grøn. Af misundelse.
Med automatiske hilsner
Henrik Robot
Automatisk Elfluencer
Spaniens elnet: https://demanda.ree.es/visiona/peninsula/demandaau/acumulada/2025-04-30
Portugals elnet – onsdag kl 13 mest vind og vand https://www.energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=en&c=PT&legendItems=2wew4&week=18&year=2025

Hej, Henrik
jeg har kommenteret hændelsen på https://ing.dk/artikel/kritisk-nedbrud-paa-elforsyningen-i-spanien-her-er-dtu-professorens-bedste-bud-paa-en-forklaring?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=ing_daglig#comments
min mistanke er, at udkoblingen af 400 kV linien til Barcelone har trigget pendlinger i nettet, der så af beskyttelsesudrustningerne på de spanske kraftværker er blevet set som frekensafvigelser, der medførte udkobling af nogle af dem.
har du nogle øjebliksspændingerne i det spanske elnet, der i givet fald ville have varieret op til 80-100 % med en frekvens af størrelsesordenen 0,2-1 Hz ?
Tak, Ja, jeg har set de pendlinger, men jeg har ikke set nogen kobling til udfaldet.
Læs mere i morgen!
MVH
Henrik