— Elpriserne fortsætter onsdag og det meste af ugen i middel niveau, men falder torsdag middag. Fredag og søndag middag kan blive lidt lavere, men ikke meget. —
Ikke alt kan – eller bør – elektrificeres på én gang, men næsten ingen taler om rækkefølgen. Hvis vi vil nå EU’s klimamål i 2040, er spørgsmålet ikke længere om vi skal elektrificere. Spørgsmålet er: Hvor giver det mest mening at starte?
Det er netop dét “The Electrification Staircase” forsøger at svare på. Modellen er et strategisk værktøj og beslutningsgrundlag fra energi-tænketanken Electrification Alliance, og bygger videre på tankegangen fra den kendte “Hydrogen Ladder”, som vi tidligere har skrevet om i artiklen ”Status over brintsamfundet”. Men her er fokus på, hvor direkte elektrificering giver mest mening først.
Og konklusionen er ret brutal:
Nogle sektorer er klar nu.
Andre er ikke i nærheden.
Trappen har 6 trin fordelt på modenhed og tidslinje:
1. De laveste trin: Elektrificer nu (klar før 2030).
• Teknologier: Husholdningsapparater, belysning, elbiler og lavtemperatur-varmepumper til bygninger.
• Status: Løsningerne er fuldt kommercielle, modne og økonomisk rentable i dag. Her skal der masseudrulles i fuld skala uden tøven. (De nævner ikke fjernvarme; det ser vi på en anden dag..)
2. De mellemste trin: På vej op (modne mod 2030-2040).
• Teknologier: Mellemtemperatur industriel varme, togdrift og visse dele af vejgodstransport. Teknologier som varmepumper, elkedler og batterier er kommercielt tilgængelige.
• Status: Højere oppe på trappen bliver elektrificeringen mere kompleks, men fortsat teknisk mulig, men udrulningen afhænger i høj grad af understøttende infrastruktur, fleksible løsninger, elpriser og regulatorisk klarhed for at blive fuldt konkurrencedygtigt.
3. De øverste trin: Svær elektrificering (efter 2040).
• Teknologier: Højtemperatur-industrier (f.eks. cement- eller stålproduktion) og mellem til langdistanceskibs- og luftfart.
• Status: Direkte elektrificering er teknisk vanskelig, økonomisk usikker eller begrænset af fysiske forhold. Sektorerne kræver fortsat forskning eller alternative e-fuels frem mod midten af århundredet.
Øverst på trappen: Her bliver fysikken irriterende. Cement. Stål. Skibsfart. Luftfart. De sektorer, hvor direkte elektrificering stadig er dyr, svær eller fysisk upraktisk.
Her findes der ingen quick fixes. Men noget skal elektrificeres nu. Noget skal forberedes. Og noget kræver helt andre løsninger.
Den grønne omstilling er ikke én stor sprint. Det er en prioritering.
Og måske er det netop dét, vi mangler at tale mere ærligt om.
Kilden til dagens illustration er værd at læse:
© 2026 The Electrification Alliance. Authors Dr Silvia Madeddu (Schneider Electric), Thomas Butler (Regulatory Assistance Project), Michael Liebreich (EcoPragma Capital and Liebreich Associates), William Drake (Liebreich Associates) and Adrian Hiel (Electrification Alliance).
MVH
Grønnere elforbrug
Elfluencere
Links: Status over brintsamfundet https://elforbrug.nu/status-over-brintsamfundet/
The Electrification Alliance, The Electrification Staircase https://electrification-alliance.eu/wp-content/uploads/2026/04/09.12.2025-Electrification-Staircase.pdf

I Silkeborg Kommune bliver den næste periode med bybusdrift udbudt som kørsel med elbusser.
https://dagsordener.silkeborg.dk/vis?id=57490341-4528-4af4-94b7-6ac320177671&punktid=50b2a2bd-22ba-4dc5-9fa2-82baf6707520
De mest spændende informationer er i det vedhæftede notat:
Der lægges op til, at ladeinfrastrukturen etableres ved busselskabets depot i et industriområde, da moderne elbusser har stort nok batteri til at køre 275-440 km på en opladning. De kører 1 km pr. kWh, så beregn selv batteriets størrelse 🙂 Og da en bybus i Silkeborg i gennemsnit kører 200-400 km dagligt alt efter rutetype, passer tingene jo perfekt sammen, og man kan teknologisk springe det trin over, hvor busserne skal sjatlade rundt omkring i byen, som de kør i København.
En elbus forventes (lige nu) at koste 30% mere end en gasbus og 50% mere end en dieselbus, men til gengæld er de (ikke angivet i tal) billigere i drift.
En af truslerne mod økonomien er, at ved udgangen af 2030 udløber en ordning med fritagelse af elafgift for elbusser i kollektiv rutekørsel.
Kontrakten kommer til at løbe i 10 år, og når den skal genudbydes, er der nok ikke nogen, som taler om at bybusser kan være fossildrevne, for det er formentlig både for dyrt og for dårligt.
Også Silkeborg Forsynings udbud af skraldebiler er med mindst 86% eldrevne skraldebiler. De har dog ikke offentliggjort beslutningsgrundlaget.
https://www.silkeborgforsyning.dk/nyheder/silkeborg-forsyning-indf%C3%B8rer-eldrevne-skraldebiler
Op til det forrige udbud, som vel er 6 år siden, blev det sagt, at klimabelastningen for en elektrisk skraldebil var højere end fossildrevet, set ud fra livscyklusanalyse.
Kontrakten kommer til at løbe til 2033, sikkert med option på forlængelse i to år – det plejer der at være. Og når den skal genudbydes, er der nok ikke nogen, som taler om at skraldebiler kan være fossildrevne, for det er formentlig både for dyrt og for dårligt.
Det bliver spændende med lydløse skraldebiler, for jeg regner også med at det er lydløst når beholderne dunkes eldrevet 🙂