Som ventet er elpriserne i bund tirsdag kl 10-17, Det fortsætter ugen ud, specielt weekenden ser voldsomt god ud. Skal du bruge strøm udenfor de perioder, ser natten til lørdag stadig bedst ud.
Den iberiske halvø har været uden strøm.
60 millioner mennesker uden strøm er en hændelse af de store.
Vi ved endnu ikke præcist hvad det er, der har væltet elnettet, men vi ved noget generelt:
Sådanne hændelser har tit den samme historie. Der er tale om en ulykke, der breder sig, til den rammer nogle begrænsende forbindelser, hvorefter udbredelsen stopper.
I det her tilfælde var alene Spaniens elforbrug inden udfaldet 25 GW, altså omkring fem gange Danmarks forbrug på samme tid.
Når sådan et korthus vælter er det enorme kræfter, der er i spil. Som jeg har skrevet om, er systemerne designede, således at man altid kan miste en vilkårlig komponent, såkaldt ‘N minus 1’.
Når man ét sted mister flere enheder samtidig, så holder ‘N minus 1’ forudsætningen ikke, og hændelsen spreder sig, til den rammer et tyndt sted i elnettet, som kan give slip. I det her tilfælde var det sted i Sydfrankrig, selv om hændelsen øjensynligt også har bragt skvulp i elnettet helt op til Belgien.
Spanien havde inden udfaldet omkring 7 GW ‘styrbar’ produktion i form af hovedsageligt kernekraft og gas. Vandkraftværkerne stod stille, og kulkraft er der minimalt af i systemet. Den situation kan være sårbar. Den samlede produktion var omkring 30 GW, hovedsageligt solceller, men også en god sjat vind.
Spanien har så vidt vides haft en ‘dødstart’ én gang før.
Den her hændelse peger på et af problemerne med et kæmpe elmarked:
Skaber vi gode forbindelser over hele kontinentet, såkaldt ‘kobberplade Europa’, så bliver nettet stærkere. Men konsekvensen af udfald bliver større.
Der kan naturligvis være en anden forklaring: Cyberangreb.
I givet fald er der tale om en krigshandling, så det er et udsagn man skal passe på med at bruge.
MVH
Henrik
Elfluencer
