
Bundpriser kl 10-17 lørdag, endda negative elpriser omkring kl 13.
Jeg møder jævnligt argumenter i tråd med
“Indførelsen af variable energikilder som sol og vind har drevet elpriserne op i hele verden”
For det første, ja, prisudsvingene er blevet større, og der er investeringer, der skal betale sig tilbage. Men at mene at strømmen er blevet dyrere, kræver at du regner på alternativet.
Det er de færreste, der formår at regne elpriserne igennem og løfte bevisbyrden, men jeg kan anskueliggøre hvor forkert ovenstående er.
Dagens graf viser elpriserne i dag og morgen: Vi har nulpriser midt på dagen, noget der ligner 100 øre/kWh ellers, og 149 øre/kWh på aftenspidsen, når det går vildest for sig.
Det mønster har vi set mange dage i træk, prognosen er stort set det samme for den kommende uge, bortset fra at priserne bliver lavere. Specielt natten til tirsdag ser anderledes ud, idet der er meget gode nattepriser.
Den røde linje over 200 øre/kWh er når gasmotorer skal dække det sidste behov. Havde vi valgt andre energikilder indenfor rimelighedens grænser – eksempelvis kernekraft, så havde spidspriserne også været sat af gasmotorer.
Havde vi ikke investeret i sol og vind i Europa, ville elpriserne ligge omkring de 200 øre det meste af tiden.
Vi har ikke investeret i kernekraft, det er den virkelighed jeg beskæftiger mig med.
Jeg har set argumentet om de høje priser underbygget med, at Energinet investerer flere hundrede millioner i udbygning af elnettet. Vi vil elektrificere fordi det er vejen frem, når vi skal af med CO2 udledningen. Udbygningen skal ske uanset valg af energikilde. Ejerne af solceller og vindmøller skal selv betale for at tilslutte sig elnettet.
Og de mange penge som Energinet investerer er småpenge: de bliver til 13 øre/kWh på din elregning.
Den udgift er betydeligt mindre end den besparelse du har i hverdagen, i forhold til gaspriserne. Besparelsen er populært sagt afstanden fra elpriserne som de er, op til den røde kurve, og det er noget mere end 13 øre/kWh.
Dertil kommer naturligvis at du skal betale mere for leveringen af strøm lokalt, idet elnettet skal udbygges – på grund af lokal stigning i elforbrug.
Den omkostning er ganske rigtigt mærkbar, men som tidligere anført er den betinget af at vi elektrificerer med varmepumper og elbiler, ikke af at vi har valgt sol og vind.
MVH
Henrik
Elfluencer

Godt skrevet Henrik, det hører man jo så tit med de højere priser på spidsbelastning med gas. Det giver mening.
Mange tak!
Henrik