–Denne uge har større udsving i elpriserne, end vi plejer. Vi ser en ekstra høj pris mandag mellem kl. 20-22. De større udsving fortsætter resten af ugen, stadig med lavest elpris midt på dagen hver dag. De billigste frokostpriser ser ud til at komme torsdag og lørdag. Den billigste natpris ser ud til at blive natten til torsdag.–
Vi tror på dialog, brugerinddragelse og på, at de bedste samtaler starter med gode spørgsmål.
Derfor vil vi gerne høre fra jer og blive klogere på, hvilke emner der optager jer mest lige nu.
Hos EWII har vi en række dygtige fageksperter, som gerne deler deres viden og perspektiver om alt fra energi og grøn omstilling til fremtidens løsninger.
Så hvad er du nysgerrig på?
Har du nogle særlige emner, som du savner mere viden om eller som du gerne vil have sat til debat?
Vær med til at sætte dagordnen ved at dele dine spørgsmål og idéer i kommentarfeltet👇
Måske bliver det næste emne her på siden inspireret af dig.
Mvh
Grønnere elforbrug
Elfluencere hos EWII

Jeg har tre emner jeg rigtig godt kunne tænke mig at høre mere om i den offentlige debat / dialog:
1. Hvordan arbejdes der med (eller mangel på samme?) at få gjort V2X (nok primært V2H) lovligt og muligt? Jeg tænker det må være et område hvor elektrificeringen kunne være med til at sænke pres og behov for udvidelse af elnettet.
2. De forsøg eller implementeringer Energinet gør for at “strække” elnettet ved at tilbyde div. systemydelser (eks. vores Amalo varmepumpe og vores Emaldo batteri er med i sådanne ordninger) – hvordan påvirker det den infrastrukturudvidelse der formentlig skal til – hjælper det noget? Hvor meget hjælper det?
3. Sidst men ikke mindst, hvordan sikrer vi at fjernvarmeudrulningerne bliver trygge og successfulde; vi har f.eks. valgt at udskyde tilkoblingen til fjernvarme da jeg simpelthen synes det er for risikabelt at være en del af; grundtanken er jeg dog stor tilhænger af – hvad kan / bør man gøre or at sikre bedre udglatning af plusser og minusser hos div. fjernvarmeselskaber?
Når snakken går på elektrificering, handler det alt for meget om elbiler, og alt for lidt om andre steder, hvor fossilhjernen holder fast i noget gammeldags:
– Plæneklippere, hvor det stadig er en plage søndag eftermiddag i et villakvarter at lytte til naboernes plæneklippere og at lugte til dem. Hvorfor er det, at mange bliver ved med at købe en fossilmaskine, når alternativerne i mange år har været fuldgode
– Knallerter, her er der også langt mellem de elektriske, og det er overhovedet ikke fedt at blive overhalet af en larmende og stinkende maskine på cykelstien – selv om det også er ufedt at blive overrasket af en lydløs. Vi kan lige så godt lære børnene at køre på strøm allerede fra de er 16 år.
– Hvornår bliver byggepladsernes dieselgeneratorer skiftet ud med noget smartere, fx V2X?
– For nylig fik vi lagt have om. Anlægsgartneren mødte op med fossildrevet trillebør, gravemaskine og vinkelsliber, selv om alle formentlig kunne være elektriske. Det samme gælder motorsav, hvis de havde haft brug for den.
– Der er potentiale for at elektrificere lystbåde. Man kan starte med dem på søerne, som aldrig kommer ret langt fra land, mens vi opbygger tillid til teknologien.
– Ej at forglemme den elektriske ukrudtsbrænder, som passer perfekt i symfoni med det grønnere elforbrug.
Vi taler alt for lidt om:
1) Hvorfor V2G ikke kommer længere end til test – Frederiksberg Forsyning har f.eks. arbejdet med V2G (Vehicle-to-Grid) siden 2016.
2) Bør elnettet opdeles i flere budzoner? Det kunne måske motivere producenterne til at placere sig der, hvor der er ledig kapacitet.
3) Hvorfor kører netselskaberne stadig med relativt statiske tariffer (spidslast, højlast og lavlast samt sommer/vinter)? Omkostningerne er jo langt mere dynamiske, og direkte afhængigt af den transporterede strøm.
4) Mange er helt holdt op med at spare på strømmen. I ’22 var der godt salg i lommelygterne – nu brænder lyser hele tiden. Det betyder alligevel ikke noget sammenlignet med opladning af elbilen. Ingen taler om at spare på strømmen længere – og det endda i en situation hvor udbygning af elnettet halter.
Vi taler for lidt om husstandsbatterier – især til os, der har nyere solceller, hvor vi jævnligt skal betale for at afsætte produceret strøm og hverken er el-installatører eller stærkstrømsingeniører. Og det er især interessant, når man også har elbil og varmepumpe, der ikke nødvendigvis kan sættes til at forbruge, når strømmen er billigst. Hvad skal man huske, hvilke fælder skal man ikke falde i, skal man indgå i noget netbalancering, …
1. Fjernvarme udrulning: der er mange der ikke kan komme på. Selvom der er et fjernvarme værk i Svendborg så kan dele af byen ikke komme på og heller ikke dem der er på Vindeby på Tåsinge.
2. Fjernvarme el tilslutning: der er meget dyrt for små fjernevarme selskaber.
3. Batterier til byboer: Det er noget farligt at have et kæmpe batteri stående i min lejlighed, hvorfor kan man ikke købe en andel i et kæmpe batteri uden at skulle betale for den samme strøm flere gange som villa ejerene kan.