⚡️ Bundpris før Påskemandag kl 18:30, og igen tirsdag kl 10:30-16:30, det er 4 dage i træk! Lav frokostpris fortsætter onsdag, torsdag og lørdag. Natprisen er lavest natten til fredag, men også god i Øst-Danmark natten til tirsdag.⚡️
Energinets pause for nye tilslutninger har sendt mig i arkivet. Kunne det forudses at kapacitetskravet ville eksplodere fra et maksforbrug i dag på 7 GW til 60 GW ? Har Grønnere elforbrug skrevet noget, der kunne tyde på at det ville gå galt, og som stadig er spændende?
Vi skal tilbage til marts 2022, hvor jeg bragte en af de helt nemme forudsigelser, nemlig at solcellerne ville eksplodere under os. Jeg har tjekket tallene, Energinet ramte udviklingen i solceller ret godt, da vi nu har omkring 5 GW solceller i nettet.
Dertil bragte jeg også et godt eksempel på, at vi har været heldige med politikere der havde respekt for eksponentiel vækst.
—
Jeg skal i den grad have bygget sol ind i mine prognoser. Mængden af solcelleparker forventes at eksplodere. Man har haft svært ved at få langtidsprognoser til at forudse udbygningen, der hele tiden har været hurtigere end forventet. Jeg kunne nævne andre områder med eksponentiel vækst vi har undervurderet, men min corona forhindrer mig i at komme på åbenlyse eksempler.
—
Ilustrationen er fra et opslag som Energinet bragte på LinkedIn
MVH
Henrik
Elfluencer
