⚡️ Bundpriser igen torsdag kl 11-16, det er 8 dage i træk! I DK1 desuden om natten næste døgn. Lave frokostpriser fortsætter resten af ugen.⚡️
Elbiler, der opfører sig uforståeligt er et uudtømmeligt emne. Og ja, benzinbiler kan også finde på det.
Dagens illustration er fra min Hyundai Kona, der efter nogle hundrede meters kørsel melder, at Hyundai har ændret deres privatlivs-aftale, og spørger, om man vil tage stilling til ændringerne.
Svarer man ‘Ja’, kommer det nederste skærmbillede. “Ikke tilgængeligt, mens du kører. Prøv igen efter at have parkeret bilen”. Jeg holdt naturligvis ind til siden for at tage billederne.
Der er to problemer her: Hvis man svarer ‘Ja’ og ikke får sat bilen i P(arkering), så er der ikke en nem vej til at komme tilbage til spørgsmålet.
Men det, der virkelig pisser mig af, er at jeg bliver spurgt om noget som bilen godt ved jeg ikke kan svare på. Hvis man havde testet bare en smule, så havde Hyundai opdaget, at de ville levere en meget bedre oplevelse ved at stille spørgsmålet, når bilen sættes i P. Altså spørg på et tidspunkt, hvor brugeren faktisk kan svare, ikke på et tidspunkt, hvor brugeren lige netop ikke er i stand til at svare. 🤦♂️
Jeg har et andet eksempel fra Jens:
Tesla har fundet på at man gemme at man vil klappe spejlene ind på en destination. Problemet er bare at det så sker allerede ind på parkeringspladsen, og ikke først når man sætter bilen i P. Det samme når man kommer ud til bilen og sætter i R eller D, spejlede klapper ikke ud, før man har forladt P pladsen. Det er sku for dumt…..
Jeg modtager gerne flere eksempler på elendige elbilsdesignere.
MVH
Henrik
Elfluencer

Hej Henrik.
Vores Kia EV6 spørger om præcist det samme som din Kona.
Men hverken min kone eller jeg synes at det er vigtigt, (og slet ikke på det tidspunkt) så vi har altid svaret nej.
Derfor har vi ikke set næste del af ‘spørgsmålet’.
Så mange tak for advarslen.
Mvh
Paul
Jeg har en Tesla model 3 2022 og der er mange ting som er decideret tåbelige. Men jeg er nu ret glad for netop denne destinations funktion med sidespejlene, da jeg har en garage som er ret smal og lav. Faktisk så smal at min bil kun lige kan køre ind med spejlene ude.
Så da Tesla(med en opdatering) gav mulighed for at gøre det samme med højden hvormed bagagerum åbnes baseret på destination, gjorde det min verden en smule bedre. Før kunne man sætte en generel max højde hvor meget bagagerums klap åbnede og for mig – i min garage – var det ikke meget. Så jeg har fået min del af hovedskader i det lokale supermarked.
Frontkollisionsadvarsler, hvor der ikke er en bil i sigte, alarmer og korrigerende styring når man passerer midterlinjen hvor der er cyklister/fodgængere(bilen har set dem) og naturligvis det mest tåbelige ved en Tesla – vinduesviskerne.
Det findes garanteret også i nyere benzin og diesel biler – altså bortset fra viskerne – det er ikke alt man kan bruge kameraer til Tesla!
Tak, hvad er der med viduesviskerne?
MVH
Henrik
De er frygtelige, det er ikke bare min bil, men generelt. De visker på en fin dag med sol og når det regner visker de som “vinden blæser”. Ved let regn kan viskere enten – ikke fungere, eller køre med fuld hastighed. Det samme når det regner voldsomt. Kan man slå viskerautomatikken fra? Sagtens, men så snart man slår autopiloten til, nulstilles dette og de sættes igen på auto. Det er fordi Tesla mener at alt kan gøres udelukkende med kameraer istedet for en regnføler(for at spare penge).
Tak
Tesla funktionen giver vel ret god mening, da tanken er at den anvendes på smalle steder/garager hvor der ikke rigtig er plads til spejlene under kørsel/parkering? Hvorfor man mere generelt skulle ønske at bruge den funktion på en parkeringsplads forstår jeg ikke helt…