⚡️ Bundpriser fortsætter søndag før kl 17, og for 3. dag i træk mandag fra kvart over midnat til kl 05:30 🌬, og igen kl 13:30-16. Frokostpriser er lave eller rimelige hen i Påsken 🌤️, og natpriser er almindelige. Der er ikke udsigt til særligt høje spidspriser. ⚡️
Vi har kæmpet med fugtproblemer i huset i en periode, og købte en affugter. Vi købte ‘Den helt billige affugter’, da fugten var et midlertidigt problem.
‘Den helt billige affugter’ har i dag WiFi.
Når jeg ser den slags ryster jeg på hovedet.
Kogekedler og brødristere med WiFi er spild at elektronik, og genvindingen bliver bare mere besværlig.
Nå, men når nu skidtet havde WiFi, blev jeg nysgerrig. Kan det alligevel noget?
Affugteren dukkede op i Home Assistant. Det betyder at den ‘dumme’ affugter vi købte nu pludselig er blevet smart.
Den kører naturligvis kun, når der er tilstrækkeligt fugtigt, men da vi har solceller er det en smal sag både at køre om natten, og også køre de eftermiddage, hvor der er overskud på solcellerne og vi ikke er hjemme.
Så spørgsmålet er nu, skal min næste brødrister og kogekedel have WiFi?
Jeg kan stadig ikke se formålet.
MVH
Henrik
Elfluencer
PS, hvis mine illustrationer ser anderledes ud fremover, er det fordi jeg har skiftet til Antropics Claude.

Lige nu et strømen så billig, at der et VE, som ikke bliver produceret, selv om det er muligt. Derfor har jeg en olieradiator kørende. Så sparer jeg et par kr, da 1:1 elvarme er en god og grøn forretning lige nu. Og fjernvarmeværket kan så producere til lager i stedet for til mig. Olieradiatoren er ganske dum. Det et klogeste ved den er en termostat til at undgå overophedning. Men med en smart plug kan jeg programmere den til at køre på de rigtige tidspunkter, og så får den muligheden for at føle sig lidt klogere, end den faktisk er. Det synes jeg er smartere end at bygge overflødig elektronik ind i vores aggregater. Vores nye vaskemaskine har wifi. Hvis jeg aktiverer det, oges standbyforbruget fra 0,5 til 1 W. Jeg gemmer det til en dag, jeg har god tid til at sætte mig ind i, om de 4 kWh årligt kan give et grønnere elforbrug
.