Skip to content
Menu
Grønnere Elforbrug Grønnere Elforbrug
  • Forside
  • Statistikker på elpriser
  • Om Grønnere Elforbrug
  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Grønnere elforbrugs kunstige intelligens
  • Elpriser og elprisprognose for de kommende dage
Grønnere Elforbrug Grønnere Elforbrug

Penge i skidtet

af admin om 21. januar 202324. juli 2023

Energinets Året-der-gik har mere end elkundernes adfærd.

Dagens illustration viser meget fint hvilke elproducenter der tjente penge i 2022: De stiplede linjer er med sort kulmarginalen, der har været pænt høj. Det har været en rigtig god forretning at have et anlæg stående i elmarkedet, som ikke har tjent hjem til de faste omkostninger i 2016-2018. Den tålmodige ejer har haft alle muligheder for at forrente investeringen i 2022, hvis altså man ikke hed Nordjyllandsværket og havde en defekt generator det meste af året.

De voldsomme gaspriser der tvang markedet op har naturligt øget omsætningen hos gasdrevne værker. Desværre viser den stiplede brune kurve, at muligheden for at tjene penge ikke helt har fulgt med markedet op. Det er naturligt, for høje gaspriser er høje omkostninger for de samme gaskraftværker.

Hvis man er et affaldsanlæg, er ‘brændselsprisen’ ret speciel, idet man får betaling for at modtage affaldet. Her har indtjeningen på elsiden været rigtig spændende. Desværre er der ikke så meget strøm ud af de anlæg, og inden nogen bliver sure over at der tjenes penge på strømmen: Affaldsanlæggene her i landet er typisk ejet af forbrugerne.

I morgen vender vi tilbage til IEA’s rapport

MVH

Henrik

Kilde: https://energinet.dk/media/2l5jt3lp/%C3%A5ret-der-gik-2022-i-el-og-gas.pdf

Category: Fundamentaler
Tags: elpriser

Indlægsnavigation

Vi har fået et Grønnere elforbrug
2/8 Net Zero Emmissions

Related Posts

Hvorfor er grøn strøm ikke billigst?

oktober 10, 2025
Read More

Hvad siger markedet om elpriserne frem til 2024?

august 12, 2022
Read More

Eksponentielt fald

december 23, 2022
Read More

2 kommentarer til “Penge i skidtet”

  1. Peter R siger:
    3. februar 2023 kl. 16:59

    Nordjyllandsværket kører ikke for xx gang indenfor det seneste år, med de høje elpriser er det ganske mærkeligt selv om det får kritik fra en del. Og Aalborg forsyning synes bare det er besynnerligt… høje importtal af kolel fra tyskland, dyr fjernvarme for Aalborg er vist ikke nok at sættefokus på dette. Hvis min lidt konspiratoriske side får tale så kan det meget vel være spørgsmål om sabotage, mange der vil at de høje elpriser består.

    Besvar
    1. admin siger:
      5. februar 2023 kl. 15:40

      Det koster kassen at stå stille med det anlæg, og ejeren har ikke andre anlæg. Det er en fejl på generatoren, det har jeg skrevet om tidligere

      Besvar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste opslag

  • Ampere del fire: tre faser
  • Hvordan skaber vi mere kapacitet i elnettet – uden at vente 10 år?
  • Ampere er elmarkedets svar på Netflix. Del 3/8
  • ⚡️ Bundpriser igen mandag, det er 3 dage i træk! ⚡️
  • Ampere er elmarkedets svar på Netflix. Del 2/8

Seneste kommentarer

  1. Ampere del fire: tre faser - Grønnere Elforbrug på Fasefordel dit hus!
  2. Ole på Ampere er elmarkedets svar på Netflix. Del 2/8
  3. Palle på Ampere er elmarkedets svar på Netflix. Del 2/8
  4. Sprognævn på Ampære ⚡️💡🔅
  5. Tim Tyron på Til solcellefolket

Arkiv

  • juni 2026
  • maj 2026
  • april 2026
  • marts 2026
  • februar 2026
  • januar 2026
  • december 2025
  • november 2025
  • oktober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juli 2025
  • juni 2025
  • maj 2025
  • april 2025
  • marts 2025
  • februar 2025
  • januar 2025
  • december 2024
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juli 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • marts 2024
  • februar 2024
  • januar 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • maj 2023
  • april 2023
  • marts 2023
  • februar 2023
  • januar 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • marts 2022

Kategorier

  • Adfærd
  • apps
  • Batterier
  • Beredskab
  • Brint
  • CO2
  • Elbiler
  • elforbrug
  • Elhandlere
  • Elmarked
  • Elpriser
  • elprisprognose
  • Energibesparelser
  • Fjernvarme
  • Fundamentaler
  • Gas
  • Grønnere_elforbrug
  • Norge
  • P2X
  • regulering
  • sociale medier
  • Solceller
  • Stikledninger
  • Store udland
  • Strømbesparelser
  • Styring
  • tariffer
  • Tyskland
©2026 Grønnere Elforbrug | WordPress Theme by Superb WordPress Themes