Skip to content
Menu
Grønnere Elforbrug Grønnere Elforbrug
  • Forside
  • Statistikker på elpriser
  • Om Grønnere Elforbrug
  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Grønnere elforbrugs kunstige intelligens
  • Elpriser og elprisprognose for de kommende dage
Grønnere Elforbrug Grønnere Elforbrug

Hvis vi udvider Storebæltsforbindelsen

af admin om 8. september 20258. september 2025

— Det er kun nat og frokost som får middelpriser denne uge. Morgen og aften får høje elpriser! Lave elpriser kommer først hen mod weekenden. —

”Udvider vi Storebæltsforbindelsen, får vi samme gode priser i Vestdanmark som i Øst!” – gammelt dansk mundheld

Argumentet om at bygge en ekstra el-Storebæltsforbindelse er sympatisk, men som altid med elmarkedet skal man ikke kradse meget i overfladen før man finder forhindringer for simple løsninger.

For det første: At fjerne en flaskehals ét sted løser ikke nødvendigvis problemet. Hvis vi forestiller os et net helt uden begrænsninger (også kaldet ”kobberplade Europa”) er vores priser de samme fra Gibraltar til Gävle, og det er ikke sikkert, at de priser er lavere for danske forbrugere.

Men hvis vi tager tankeeksperimentet med en ekstra storebæltsforbindelse op, er der hjælp at hente. Energinet har nemlig tænkt tankerne i et appendiks til en disponeringsmanual for transmissionsnettet. Det er utroligt, hvad man kan finde med en googlesøgning, når man ved at der står ”MW” i dokumentet.

I dokumentet er der omtale af Storebælt 2, SB2, og de tanker man gør sig i den forbindelse. Jeg skal understrege, at jeg her bare ser på ét hjørne af elnettet og sikkert overser vigtige sammenhænge.

Kunne en Storebæltsforbindelse mere flytte Fyn til Østdanmark, også kendt som DK2?

Der er fire forbindelser mellem Jylland og Fyn: 150 kV-forbindelserne er i dokumentet forventet til at nå 300 MVA, der er 300 MW i min verden. Der er også nævnt to 400 kV-kabler:

” På baggrund af den manuelle balance medfører det krav til, at den kontinuerte overføringsevne for hver af de to forbindelser over Lillebælt skal være på 750 A.”

750 Ampere, det er rod(3)*750*400= 520 MW

Samlet set 300+300+520+520=1.640 MW overførselskapacitet.

Det er stensikkert forkert, da man skal regne noget mere detaljeret på et elnet for at få tingene til at gå op. Jeg gætter på, at det ikke er muligt at belaste alle kabler maksimalt samtidigt, specielt med alle de forbehold der er i en rapport, jeg kun har skimmet.

De 1.640 MW er et godt nok tal til mig: Der er 2.500 MW forbindelse mellem Jylland og Tyskland. Bygger man en ny Storebæltsforbindelse rykker man rundt på nogle store flaskehalse, men man har stadig en forbindelse til et dyrt marked med over 200.000 MW produktionskapacitet. Der er en god sandsynlighed for at flaskehalsen vil lande på Lillebælt, Storebælt, eller Øresund. Eller at Fyn stadig er DK1, men at flaskehalsen bare beregnes anderledes pga det bagvedliggende net.

Jeg ved godt, at man skal kompensere for produktion og forbrug på Fyn, men pointen er, at det her ikke ’bare er en forbindelse mere’. 😊

MVH

Henrik

Elfluencer

Category: Elpriser

Indlægsnavigation

Mørkegrøn og lysegrøn
Jernmarker og ejendomsværdier

Related Posts

Energinets stop for tilslutninger

marts 10, 2026
Read More

Vedvarende energi i udvikling

november 9, 2025
Read More

Varmebeholderen: Muligheden for at optimere på varmekilden 6/12

april 7, 2023
Read More

5 kommentarer til “Hvis vi udvider Storebæltsforbindelsen”

  1. Søren E siger:
    8. september 2025 kl. 16:05

    Der er andre placeringer der kunne bruges hvor loaded er anderledes, f.eks. Århus til nord Sjælland eller over syd havs øerne.
    Den norlige bringer København tættere på Norge, den sydlige kunne bringe England/Holland tættere på Sjælland.
    Det er nok fornuftigt ikke at lægge alle æggene i samme kurv.

    Besvar
    1. Paul Sommer siger:
      9. september 2025 kl. 14:56

      Århus – Nordsjælland skulle nok hellere være Århus (Studstrupværket) – Kalundborg (Asnæsværket). Så lander forbindelsen direkte op ad kraftige HV linjer.

      Besvar
  2. Søren E siger:
    15. september 2025 kl. 9:36

    Grunden til at jeg siger Nordsjælland er at forbindelserne også bør spredes lidt ud så vi ikke får single-point-of-failure.
    Da Storebælt allerede er på denne ledning så forbindelsen kunne være til kraftværket nord for Roskilde for at sprede det lidt ud.

    Besvar
  3. Paul Sommer siger:
    15. september 2025 kl. 23:06

    Hej Søren
    Ganske praktisk tanke; men Kyndbyværket har ikke (så vidt jeg husker) 400kV linje mod Kbh.
    Så skal den helt over til Helsingør N hvor Sverigesforbindelsen lander.

    Besvar
    1. Søren E siger:
      18. september 2025 kl. 14:22

      Kyndbyværket har nok forbindelse til en 600MW hvis de ikke selv skal producere noget, 132KV ser ud til at være nok til det.
      Eller skal man finde en anden løsning.

      Besvar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste opslag

  • Ampere er elmarkedets svar på Netflix. Del 2/8
  • ⚡️ **Strøm til bundpris i morgen lørdag!** ⚡️
  • Ampære ⚡️💡🔅
  • Prognose, onsdag
  • Europa er åben for elbilen

Seneste kommentarer

  1. Palle på Ampere er elmarkedets svar på Netflix. Del 2/8
  2. Sprognævn på Ampære ⚡️💡🔅
  3. Tim Tyron på Til solcellefolket
  4. Palle på Tusind kroner per kilo
  5. Palle på Hvad synes du, der bliver talt ALT for lidt om?

Arkiv

  • juni 2026
  • maj 2026
  • april 2026
  • marts 2026
  • februar 2026
  • januar 2026
  • december 2025
  • november 2025
  • oktober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juli 2025
  • juni 2025
  • maj 2025
  • april 2025
  • marts 2025
  • februar 2025
  • januar 2025
  • december 2024
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juli 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • marts 2024
  • februar 2024
  • januar 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • maj 2023
  • april 2023
  • marts 2023
  • februar 2023
  • januar 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • marts 2022

Kategorier

  • Adfærd
  • apps
  • Batterier
  • Beredskab
  • Brint
  • CO2
  • Elbiler
  • elforbrug
  • Elhandlere
  • Elmarked
  • Elpriser
  • elprisprognose
  • Energibesparelser
  • Fjernvarme
  • Fundamentaler
  • Gas
  • Grønnere_elforbrug
  • Norge
  • P2X
  • regulering
  • sociale medier
  • Solceller
  • Stikledninger
  • Store udland
  • Strømbesparelser
  • Styring
  • tariffer
  • Tyskland
©2026 Grønnere Elforbrug | WordPress Theme by Superb WordPress Themes