Skip to content
Menu
Grønnere Elforbrug Grønnere Elforbrug
  • Forside
  • Statistikker på elpriser
  • Om Grønnere Elforbrug
  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Grønnere elforbrugs kunstige intelligens
  • Elpriser og elprisprognose for de kommende dage
Grønnere Elforbrug Grønnere Elforbrug

Halvdelen af Danmarks energiforbrug afhænger af Hormuz

af Thomas Gade om 27. marts 202627. marts 2026

Lørdag kl 10-13 har rigtigt gode elpriser. Incl transport er prisen dog en snas lavere kl 02-06 øst for Storebælt. Søndag eftermiddag har vi gode elpriser igen, derefter stiger priserne hen over påskeugen. Prognosen ved dog ikke, at der er mange der holder ferie næste uge, det betyder at elforbruget kan blive så lavt at priserne er gode alligevel.

–

Jeg skriver normalt om elforbrug, men i dag ser vi på energiforbrug. Der er stor forskel, for det er kun omkring 15% af Danmarks energiforbrug, der er dækket af sol og vind.

Ser man på olie, gas, og til dels kul, så er det de brændsler, der påvirkes af krigen. Lukningen af Hormuz-strædet fjerner 20% af leverancerne af olie til verdensmarkedet.

Omkring halvdelen af Danmarks energiforbrug er olie, gas og en sjat kul.

Jeg ser tit folk påstå, at vi i Danmark er selvforsynende med olie, men det er et vildledende argument. For det første er vi kun halvvejs selvforsynende med olie, for det andet, så er oprindelsen ikke hele historien. Hvis olien kan sælges på frie markeder, så vil ‘selvforsynende’ betyde ‘selvforsynende til verdensmarkedspriser’. Så selv om vi selv pumper olien op, så vil værdien af olien være afhængig af verdensmarkedspriserne – og dermed Hormuz.

Afhængigheden af omverdenen lærte vi var noget skidt i 1970ernes oliekriser. Det tog os ti år at grave os ud af det hul og lægge elforsyningen om fra olie til kul.

Vi er stærkt på vej ud af afhængigheden. Elektrificeringen betyder ikke kun et skift til andet brændsel, men også en mere effektiv energianvendelse. Hver gang man bruger 1 kWh strøm i en elbil, erstatter vi 3 kWh benzin- eller dieselv-brændsel. (Ordspild med vilje, undskyld – Redaktøren skal åbenbart holdes beskæftiget i dag). Det skyldes at meget af olie-energien går til spilde i de varmeprocesser som følger Naturlovene om Termodynamik, bl.a stempelmotorer.

Med et nyt Folketing på trapperne, ser vi ind i en verden med endnu mere elektrificering. Mere sol, mere vind, og på sigt også kernekraft.

Det er godt for vores uafhængighed.

Pudsigt nok betyder ‘at satse på ustabile energikilder’, at vi oftere får adgang til gode elpriser.

Det er en lille trøst i det store billede.

MVH

Henrik

Elfluencer

* regner du efter, mangler du en masse energi. Det er den enorme mængde biomasse i form af træ til varme, som skal med. 61% af den vedvarende energi er biomasse.

Kilde: Energistyrelsens nøgletal om energiforbrug, 2024. https://ens.dk/en/analyses-and-statistics/annual-and-monthly-statistics .

Illustrationen er fra Det Internationale EnergiAgentur https://www.iea.org/countries/denmark/energy-mix .

Category: Elpriser

Indlægsnavigation

Onsdagsoverblik 25.marts – uro holder priserne høje
⚡️ Bundpriser igen i morgen, det er 2 dage i træk! ⚡️

Related Posts

At dele sol og vind lige

juni 10, 2023
Read More

Streaming er den moderne fætter til en genudsendelse på flow tv.

april 26, 2022
Read More

ØV!

maj 6, 2022
Read More

1 kommentar til “Halvdelen af Danmarks energiforbrug afhænger af Hormuz”

  1. Søren E siger:
    27. marts 2026 kl. 18:49

    Inkluderer det importerede materialer som urea, dvs. plastik etc.

    Der er muligvis en mindre fejl i kilde materialets gas kilde, da Thyra var nede i et godt stykke tid, hvilket skulle betyde at fossil gas skulle være tæt på nul i 22-23.

    Besvar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Seneste opslag

  • Ampere er elmarkedets svar på Netflix. Del 2/8
  • ⚡️ **Strøm til bundpris i morgen lørdag!** ⚡️
  • Ampære ⚡️💡🔅
  • Prognose, onsdag
  • Europa er åben for elbilen

Seneste kommentarer

  1. Palle på Ampere er elmarkedets svar på Netflix. Del 2/8
  2. Sprognævn på Ampære ⚡️💡🔅
  3. Tim Tyron på Til solcellefolket
  4. Palle på Tusind kroner per kilo
  5. Palle på Hvad synes du, der bliver talt ALT for lidt om?

Arkiv

  • juni 2026
  • maj 2026
  • april 2026
  • marts 2026
  • februar 2026
  • januar 2026
  • december 2025
  • november 2025
  • oktober 2025
  • september 2025
  • august 2025
  • juli 2025
  • juni 2025
  • maj 2025
  • april 2025
  • marts 2025
  • februar 2025
  • januar 2025
  • december 2024
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • august 2024
  • juli 2024
  • juni 2024
  • maj 2024
  • april 2024
  • marts 2024
  • februar 2024
  • januar 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • august 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • maj 2023
  • april 2023
  • marts 2023
  • februar 2023
  • januar 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • august 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • marts 2022

Kategorier

  • Adfærd
  • apps
  • Batterier
  • Beredskab
  • Brint
  • CO2
  • Elbiler
  • elforbrug
  • Elhandlere
  • Elmarked
  • Elpriser
  • elprisprognose
  • Energibesparelser
  • Fjernvarme
  • Fundamentaler
  • Gas
  • Grønnere_elforbrug
  • Norge
  • P2X
  • regulering
  • sociale medier
  • Solceller
  • Stikledninger
  • Store udland
  • Strømbesparelser
  • Styring
  • tariffer
  • Tyskland
©2026 Grønnere Elforbrug | WordPress Theme by Superb WordPress Themes