Lørdag kl 10-13 har rigtigt gode elpriser. Incl transport er prisen dog en snas lavere kl 02-06 øst for Storebælt. Søndag eftermiddag har vi gode elpriser igen, derefter stiger priserne hen over påskeugen. Prognosen ved dog ikke, at der er mange der holder ferie næste uge, det betyder at elforbruget kan blive så lavt at priserne er gode alligevel.
–
Jeg skriver normalt om elforbrug, men i dag ser vi på energiforbrug. Der er stor forskel, for det er kun omkring 15% af Danmarks energiforbrug, der er dækket af sol og vind.
Ser man på olie, gas, og til dels kul, så er det de brændsler, der påvirkes af krigen. Lukningen af Hormuz-strædet fjerner 20% af leverancerne af olie til verdensmarkedet.
Omkring halvdelen af Danmarks energiforbrug er olie, gas og en sjat kul.
Jeg ser tit folk påstå, at vi i Danmark er selvforsynende med olie, men det er et vildledende argument. For det første er vi kun halvvejs selvforsynende med olie, for det andet, så er oprindelsen ikke hele historien. Hvis olien kan sælges på frie markeder, så vil ‘selvforsynende’ betyde ‘selvforsynende til verdensmarkedspriser’. Så selv om vi selv pumper olien op, så vil værdien af olien være afhængig af verdensmarkedspriserne – og dermed Hormuz.
Afhængigheden af omverdenen lærte vi var noget skidt i 1970ernes oliekriser. Det tog os ti år at grave os ud af det hul og lægge elforsyningen om fra olie til kul.
Vi er stærkt på vej ud af afhængigheden. Elektrificeringen betyder ikke kun et skift til andet brændsel, men også en mere effektiv energianvendelse. Hver gang man bruger 1 kWh strøm i en elbil, erstatter vi 3 kWh benzin- eller dieselv-brændsel. (Ordspild med vilje, undskyld – Redaktøren skal åbenbart holdes beskæftiget i dag). Det skyldes at meget af olie-energien går til spilde i de varmeprocesser som følger Naturlovene om Termodynamik, bl.a stempelmotorer.
Med et nyt Folketing på trapperne, ser vi ind i en verden med endnu mere elektrificering. Mere sol, mere vind, og på sigt også kernekraft.
Det er godt for vores uafhængighed.
Pudsigt nok betyder ‘at satse på ustabile energikilder’, at vi oftere får adgang til gode elpriser.
Det er en lille trøst i det store billede.
MVH
Henrik
Elfluencer
* regner du efter, mangler du en masse energi. Det er den enorme mængde biomasse i form af træ til varme, som skal med. 61% af den vedvarende energi er biomasse.
Kilde: Energistyrelsens nøgletal om energiforbrug, 2024. https://ens.dk/en/analyses-and-statistics/annual-and-monthly-statistics .
Illustrationen er fra Det Internationale EnergiAgentur https://www.iea.org/countries/denmark/energy-mix .

Inkluderer det importerede materialer som urea, dvs. plastik etc.
Der er muligvis en mindre fejl i kilde materialets gas kilde, da Thyra var nede i et godt stykke tid, hvilket skulle betyde at fossil gas skulle være tæt på nul i 22-23.